SIREVÅG Havraskaret 5B
Nyere og lettstelt rekkehus med 4 soverom og carport. Nærhet til togstasjon og flotte turområder.
- kr 3 190 000
- BRA 116 m²
- 4 soverom
- Prisantydningkr 3 190 000
- Omkostningerkr 92 792
- Totalpris inkl. omkostningerkr 3 282 792
- ObjektstypeRekkehus
- EierformEierseksjon
- Byggeår2020
- Soverom4
- ArealP-rom 108 m²
- Tomt1 562 m²
- Eierform tomtEiet
- 3 190 000,- (Prisantydning) Omkostninger: 8 900,- (Boligkjøperforsikring HELP (valgfritt)) 2 800,- (Boligkjøperforsikring Pluss (valgfritt tillegg)) 172,- (Pantattest kjøper - lagt ut av megler) 585,- (Tingl.gebyr pantedokument) 585,- (Tingl.gebyr skjøte) 79 750,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 3 190 000,00)) 92 792,- (Omkostninger totalt) 3 282 792,- (Totalpris inkl. omkostninger)
Meld deg på visning!
Påmelding
Velkommen til Havraskaret 5 B!
1. etasje: Entré/gang/stue/kjøkken, bod under trapp, garderobe og toalett.
2. etasje: Gang, 4 soverom, bod/teknisk rom og bad/vaskerom.
Terrasse
Utvendig bod ca. 5 kvm.
Carport ca. 14 kvm.
Et nyere rekkehus med gjennomgående god stanard og barnevennlig beliggenhet. Boligen fremstår som lettstelt med asfalt i gårdsrom og terrasse som uteområde. Fin terrasse ut fra stue og balkong ut fra det ene soverommet. Godt innhold som passer til veldig mange. Det er klargjort for montering av vedovn. Parkering i carport og på tomt. Eiendommen ligger fint til, Herfra er det kort avstand til butikk, bakeri, barnehage, turområder og togstasjon. Området er under utvikling med planer på bl.a. Sirevåg havn. Det er fortsatt garanti fra utbygger.
Velkommen til visning!
Havraskaret 5B, Rogaland
- Arealbeskrivelse
Bruksareal
1. etasje: 51 kvm Entré/gang/stue/kjøkken, bod under trapp, garderobe og toalett.
2. etasje: 65 kvm Gang, 4 soverom, bod/teknisk rom og bad/vaskerom.
Primærrom
1. etasje: 47 kvm Entré/gang/stue/kjøkken og toalett.
2. etasje: 61 kvm Gang, 4 soverom og bad/vaskerom.
Sekundærrom
1. etasje: 4 kvm Bod under trapp og garderobe
2. etasje: 4 kvm Bod/teknisk rom.
Tomt
1562m²
Beskrivelse av tomt
Felles eiertomt for eierseksjonssameiet. Tomten fremstår som lettstelt med asfaltert gårdsrom og terrasse.
Beliggenhet
Eiendommen ligger i et etablert og barnevennlig boligområde i Sirevåg. Herfra er det kort avstand til butikk, bakeri, barnehage, turområder og togstasjon. Området er under utvikling med planer på blant annet Sirevåg havn. Bor man i Sirevåg har man tilgang til flott natur og en av Norges mest kjente sandstrender, som Brusand strand og Ogna strand. Det er også mulighet til å trekke til mindre og skjermede strandområder ikke langt unna boligen. For den aktive har man muligheter som: Klatring, golf, dykking og fotball. Et "hav" av opplevelser! Ognaelva er en av de beste lakseelvene i Norge. For flere detaljer og kart se vedlagte nabolagsprofil i salgsoppgaven.
Adkomst
Se vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Bebyggelse
Området består hovedsakelig av eneboliger og rekkehus/småhusbebyggelse.
Byggemåte
Utdrag fra takstrapport: Rekkehus som er oppført med ringmur og plate i betong. Yttervegger i lett bindingsverk som utvendig er kledd med trepaneler. Etasjekskillet i tre bjelkelag. Pulttak i antatt tre som er tekket med papp. Takrenner/nedløp i aluminium. Vinduer og dører med isolerglass. Bygningen er i god stand, mindre tilstand anmerkninger registrert. Dette er merknader som hovedsakelig er tilknyttet konstruksjon og normal brukslitasje. De enkelte vurderinger er nærmere beskrevet i rapport. Rapport anbefales lest i sin helhet.
Innhold
1. etasje: Entré/gang/stue/kjøkken, bod under trapp, garderobe og toalett. 2. etasje: Gang, 4 soverom, bod/teknisk rom og bad/vaskerom. Terrasse Utvendig bod ca. 5 kvm. Carport ca. 14 kvm.
Standard
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 (4 stk.) og TG 3 (0 stk.). Forhold som har fått TG2: Vinduer og dører: Oppsummering: Vinduer og dører vurderes å være i normal stand med hensyn til alder. Det ble ikke registrert skader eller behov for tiltak utover normalt vedlikehold. Merknader: - Enkelte vinduer og ytterdør tar i karm og har behov for justering. - Iring/korrodering i beslag/hengsler. Påregnelig med behandling. - Svelling i vindusforing ved spisestue 1. etasje, ingen utslag på fukt. Normal tid før utskifting av vinduer/ aluminiums vinduer er 30 - 50 år. Normal tid før kontroll og justering av vinduer, hengslede er 2 - 8 år. Normal tid før utskifting av trevindu er 20 - 60 år. Normal tid før kontroll og justering av tredører er 2 - 8 år. Normal tid før utskifting av tredører og aluminiums dører er 20 - 40 år. Toalettrom: Oppsummering: Det er ikke etablert noen drensåpning for synliggjøring av lekkasje fra innebygd sisterne. Og/eller synlig waterguard på gulv. Elektrisk: Oppsummering: Elektriske anlegget antas fra byggeåret, ingen avvik registrert. TG-2 er satt pga. manglende dokumentasjon/ samsvarserklæring. Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. Våtrom: 2. etasje - Bad/vaskerom: Oppsummering av sanitærutstyr: Det er ikke etablert noen drensåpning for synliggjøring av eventuell lekkasje fra innebygget sisterne, og det er ikke framlagt noen dokumentasjon på annen godkjent løsning. Ellers ingen avvik registrert på synlig opplegg.
Innbo og løsøre
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Hvitevarer
Kun hvitevarer som er spesifikt angitt i salgsoppgaven, følger med. Dette gjelder uavhengig av om hvitevaren(e) eventuelt kan anses som integrerte.
Parkering
Parkering på tomt og i carport.
Forsikringsselskap
Knif Trygghet Forsikring AS
Diverse
Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel. Boligen er per i dag utleid. Det er 3 måneder oppsigelse. Overtakelse kan først skje etter oppsigelsestiden.
Prisantydning inkl. omkostninger
3 190 000,- (Prisantydning) Omkostninger: 8 900,- (Boligkjøperforsikring HELP (valgfritt)) 2 800,- (Boligkjøperforsikring Pluss (valgfritt tillegg)) 172,- (Pantattest kjøper - lagt ut av megler) 585,- (Tingl.gebyr pantedokument) 585,- (Tingl.gebyr skjøte) 79 750,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 3 190 000,00)) 92 792,- (Omkostninger totalt) 3 282 792,- (Totalpris inkl. omkostninger) - Oppvarming
-Varmekabler på gulv på bad. -Klargjort for montering av ildsted/vedovn i stue.
Energiklasse
B - Kommunale avgifter
14602
Kommunale avgifter år
2023
Info kommunale avgifter
Kommunale avgifter for 2023 utgjorde totalt kr. 14.602,-. I dette inngår blant annet avgift for vann, avløp og renovasjon.
Formuesverdi primær
944365
Formuesverdi primær år
2021
Formuesverdi sekundær
3399712
Formuesverdi sekundær år
2021
Andre utgifter
Utover det som er nevnt under punktet kommunale avgifter, påløper kostnader til strøm, bygg- og innboforsikring, innvendig/utvendig vedlikehold og abonnement til tv og internett. Det betales ikke månedlige felleskostnader per dags dato.
Tilbud lånefinansiering
Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Alliansen om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med megler for formidling av et uforpliktende tilbud om finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester. - Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 1119/90/21/4: 26.10.1973 - Dokumentnr: 6705 - Bestemmelse om gjerde Overført fra: Knr:1119 Gnr:90 Bnr:21
Gjelder denne registerenheten med flere
06.04.2020 - Dokumentnr: 2314084 - Seksjonering Opprettet seksjoner:
Snr: 4
Formål: Bolig
Tilleggsdel: Bygning
Sameiebrøk: 135/675
Ferdigattest/brukstillatelse
Det er ikke utstedt ferdigattest på eiendommen, men det foreligger midlertidig brukstillatelse. Kopi av midlertidig brukstillatelse følger som vedlegg til salgsoppgave.
Vei, vann og avløp
Offentlig vei, vann og avløp.
Regulerings- og arealplanner
Eiendommen ligger i et område regulert til boligbebyggelse/konsentrert småhusbebyggelse. Reguleringsplan for sirevåg sentrum plan nr. 1006.
Adgang til utleie
Det er ikke kjent at det foreligger offentligrettslige regler som er til hinder for at hele eiendommen leies ut.
Legalpant
De andre sameierne har panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følger av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt, og kommunale avgifter/gebyrer.
Kommentar bo- og driveplikt
Det er ikke bo- og driveplikt på eiendommen.
Kommentar konsesjon
Erverv av eiendommen er konsesjonsfritt.
Kommentar odelsrett
Det er ikke odel på eiendommen. - Lovanvendelse
Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud. Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen. Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis.
Omk. Kjøper beskrivelse
3 190 000,- (Prisantydning) Omkostninger: 8 900,- (Boligkjøperforsikring HELP (valgfritt)) 2 800,- (Boligkjøperforsikring Pluss (valgfritt tillegg)) 172,- (Pantattest kjøper - lagt ut av megler) 585,- (Tingl.gebyr pantedokument) 585,- (Tingl.gebyr skjøte) 79 750,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 3 190 000,00)) 92 792,- (Omkostninger totalt) 3 282 792,- (Totalpris inkl. omkostninger)
Omk. kjøper beløp
92792
Betalingsbetingelser
Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtakelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til MNOK 14. I den forbindelse har selger utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning.
Boligkjøperforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring Pluss og Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring, med tillegg av fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at boligkjøperforsikring kun kan tegnes av forbruker. Meglerforetaket mottar kr 3 200/3 500/3 600 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av Boligkjøperforsikring Pluss.
Meglers vederlag
Det er avtalt fastpris stor kr 50.000,- for gjennomføring av salgsoppdraget. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke tilretteleggingsgebyr kr 12.900,- oppgjørshonorar kr 5.900,-. Meglerforetaket har krav på å få dekket avtalte utlegg i henhold til oppdragsavtale totalt kr 92.207,-. Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har megler krav på å få dekket vederlag stort kr 7.900,-, samt øvrige avtalte vederlag og utlegg. Alle beløp er inkl. mva.